Die Schulungen für freiwillige Helfer haben angefangen. 250 aus 270 Helfern nehmen an der Schulung teil. Es sind etwa 1600 Bewerbungen eingegangen. Manche sofort nach dem Lordi-Sieg 80 Die wichtigsten Kriterien für die Kandidaten sind, dass sie ortskundig sind und Sprachen (mind. Englisch) beherrschen. Unter den ausgewählten Mitarbeitern befinden sich vor allem Studenten, Ingenieure, Lehrer, Kommunikationsprofis, Reiseleiter, Übersetzer. Mitunter
Finnen, die im Ausland wohnen, sowie Ausländer, die in Finnland wohnen. Die meisten haben bereits Erfahrung in PR und Medienbereich.
Euroviisujen vapaaehtoiskoulutus alkoi
Julkaistu 03.03.2007, klo 15.56 (päivitetty 03.03.2007, klo 21.10)
Helsingissä toukokuussa järjestettävien Euroviisujen vapaaehtoistyöntekijöiden koulutus on alkanut.
Vapaaehtoisten ensimmäinen koulutustilaisuus järjestettiin lauantaina Euroviisujen pitopaikalla Helsingin areenassa. Kisoissa on mukana yhteensä 270 vapaaehtoistyöntekijää, joista koulutukseen osallistui noin 250. Myöhemmin keväällä heitä koulutetaan tarkemmin omiin tehtäviinsä.
Yleisradio sai hakemuksia eri työtehtäviin noin 1600. Ensimmäiset ilmoittautuivat jo Lordin viisuvoiton jälkeisenä yönä.
- Meillä oli hakijoista runsauden pulaa, iloitsee vapaaehtoistyön koordinaattori Reita Hämäläinen. Suomessa näyttää vapaaehtoistyö olevan harrastuksena.
Hämäläisen mukaan hakemusten määrässä näkyi aina selvä piikki, kun Euroviisuista uutisoitiin tiedotusvälineissä.
Yleisradio valitsi suurimman osan vapaaehtoistyöntekijöistä hakemusten perusteella. Vapaaehtoisia karsittiin muun muassa kielitaidon ja paikallistuntemuksen perusteella.
- Kielitaito oli tärkeä kriteeri. Englanti on työkieli, joten sitä pitää osata. Myös muita kieliä on hyvä osata.
Ulkomaisten Euroviisu-delegaatioiden avustajat valittiin haastatteluiden jälkeen. 80 haastatellusta valikoitui 42 avustajaa. Heistä 35 puhuu avustamansa delegaation kieltä. Hankalinta oli löytää avustajia, jotka osaisivat pienten Itä-Euroopan maiden kieliä.
Avustajien ja yli sadan autonkuljettajan lisäksi vapaaehtoisia tarvitaan viisujen vastaanottopisteissä, lehdistökeskuksessa sekä hotellien ja lentokentän infopisteissä.
Mukana konkareita ja viisufaneja
Vapaaehtoisten joukossa on muun muassa opiskelijoita, insinöörejä, opettajia, viestinnän ammattilaisia, matkaoppaita ja kielenkääntäjiä. Mukana on sekä ulkomailla asuvia suomalaisia että Suomessa asuvia ulkomaalaisia. Joillakin valituista on työkokemusta jopa kymmenistä kansainvälisista tapahtumista.
Sveitsissä jo 20 vuotta asunut markkinointiekonomi Päivi Saikkonen päätti hakea vapaaehtoiseksi Lordin viisuvoiton innoittamana.
- Kun Lordi voitti Ateenan kilpailun, niin tappiotrauma päättyi siihen. Ajattelin että tässä tapahtumassa on oltava mukana.
Saikkosella on kokemusta muun muassa EM-kisoista, olympialaisista ja kansaivälisiltä messuilta eri puolilta maailmaa. Viimeksi hän oli vapaaehtoisena Torinon olympialaisissa.
Euroviisuissa Saikkonen avustaa Sveitsin delegaatiota. Hän lupaa antaa viisuvieraille Suomesta mahdollisimman hyvän kuvan.
- Näytetään, mitä me Suomessa osaamme ja että teemme kaikkemme viisuvieraiden eteen. Tämä on hyvä tilaisuus markkinoinnille, sillä olemme toukokuussa Euroopan napa.
Suomeen saapuvat kilpailijat kohtaavat ensimmäisenä lentokentällä Jukka Hännisen. Lentokentän tervetulopisteessä työskentelevällä Hännisellä on kokemusta suurtapahtumien vapaaehtoistyöstä aina Helsingin vuoden -83 yleisurheilun MM-kisoista asti.
- Teininä kannoin siellä vaatekoreja. Sieltä asti olen pyörinyt mukana vapaaehtoistyössä eri tehtävissä. Esimerkiksi keilailun MM-kisoissa olin Korean joukkueen avustajana.
- Nyt oli sellainen fiilis, että on pakko päästä mukaan kun kisat kerrankin järjestetään Suomessa. Tuskin enää minun elinaikanani viisuja uudestaan Suomeen saadaan, uskoo Hänninen.
Sekä Saikkonen että Hänninen ovat suuria Euroviisu-faneja.
- Olen seurannut viisuja paikan päällä kolme kertaa, kertoo Hänninen. Vuonna -74, 7-vuotiaana pikkupoikana, innostuin Abban voitosta. Sen jälkeen viisut ovat vieneetkin suunnilleen puolet elämästä.
- Minä olen totaalinen Euroviisu-fani. Olen ollut ihan lapsesta asti, sanoo Päivi Saikkonen. Istuimme Sveitsissä ystävien kanssa, kun Lordi voitti ja se oli hurmio, hehkuttaa Saikkonen.
Aito innostus onkin tärkeää, sillä vapaaehtoiset paiskivat työtä palkatta.
- Palkkaa tästä ei saa, mutta varmasti saa hyviä kontakteja, lupaa Reita Hämäläinen.
YLE Uutiset